Bialetti vsadil pri kávovaroch na hliník

Firma Bialetti vo svete kávy prerazila jednoduchým dizajnom moka kávovarov a dobrou reklamou. Začínala skromne s výrobou niekoľko tisíc kávovarov ročne a dnes vyrába viac ako 300 miliónov moka kávovarov ročne.

Hliníkom prerazil

Alfonso Bialetti bol pôvodne technik, ktorý pracoval pre francúzsku spoločnosť na výrobu hliníka. Tieto skúsenosti využil na založenie vlastného biznisu. V roku 1919 si otvoril malú dielňu na výrobu hliníkových polotovarov v mestečku Crusinallo v Piemonte. Neskôr prešiel aj na výrobu hotových hliníkových produktov. Jeden z jeho výrobkov bol aj moka kávovar. Vyrobil ho v roku 1933 a stal sa ikonou v mnohých talianskych domácnostiach až do 50. rokov. Prečo mal taký úspech? V prvom rade mal jednoduchý dizajn. Jeho osemhranný tvar s bakelitovou rúčkou mu ostal dodnes. Na rozdiel od starých typov kávovarov bol malý, v kuchyni nezaberal veľa miesta a preto sa stal veľmi obľúbený. Bialetti ho moka kávovar sa jednoducho obsluhoval a navyše bol lacný. Alfonso totiž na jeho výrobu použil hliník namiesto drahej medi, ktorá sa na kuchynské potreby využívala dovtedy. Jeho kávovary postupne prenikli aj do chudobnejších talianskych domácností, ktoré si nemohli dovoliť drahé mechanické kávovary.

Sila reklamy

Bialetti spočiatku predával svoje Bialetti kávovary iba lokálne na miestnych trhoch. Za prvých šesť rokov vyrobil iba 70 tisíc kusov. Počas druhej svetovej vojny výroba moka kávovarov ustala, lebo ceny hliníka vyleteli kvôli vysokému dopytu hore. Po vojne prebral biznis do rúk Renato, syn zakladateľa. Vedel, že kávovary treba nielen vyrábať, ale aj propagovať, aby sa lepšie a vo veľkom predávali. Využil preto všetky dostupné média. Moka kávovary propagoval na bilboardoch, neskôr v televízii, ale aj veľkou imitáciou kávovaru v milánskych uliciach. Firmu, ale aj výrobky dobre reprezentovala aj ilustrovaná postavička fúzatého panáčika, ktorý dvíha ruku akoby si objednával kávu. Tento maskot a zároveň aj logo firmy vznikla z kresby zakladateľa firmy Alfonsa, ktorý takto karikatúroval svojho syna Renata. Logo bolo dotiahnuté do finálneho konca v roku 1953.

Ako pracuje moka

Moka kávovar je akýsi kríženec kanvice a kávovaru. V dolnej častinádobku na vodu, ktorá sa zohreje na priamom ohni plynového sporáka. Keď začne voda vrieť, tlak ju posunie ako paru cez filter (sitko) naplnený kávou umiestnený nad nádržkou s vodou a v hornej časti kanvice už vytečie hotová káva. Pôvodne boli moka kávovary vyrábané z hliníka, dnes sa na ich výrobu používa tzv. potravinársky hliník, ale dostanete ich už aj z nerezovej ocele. Podobne dnes už nemusíte moka kávovar dávať iba na otvorený oheň alebo plynový sporák, použiť môžete aj elektrickú alebo indukčnú platňu, ale vyrábajú sa už aj s vlastným zdrojom na elektriku (obdoba varnej kanvice na vodu). Bialetti v súčasnosti vyrába aj upravený moka kávovar s názvom Brikka. Ten má tlakový ventil, ktorý reguluje silu tlaku vo vnútri nádoby a umožňuje lepšiu extrakciu kávy. Dokáže vytvoriť krému, hoci nie takú dokonalú ako espresso kávovar. Ďalší „zlepšovák“ na moka kávovare od tejto firmy umožňuje aj zohriatie a spenenie mlieka v nádobe. Je vhodný na výrobu obdoby kávy capuccino. Nazvali ho Mukka express, ako slovnú hračku od talianského výrazu mucca, čo znamená krava. Dizajnovo je tiež príťažlivý lebo má na sebe motív strakatej kravy.