Jura vsadila pri káve na automatiku

Jura je jeden z kantónov vo Švajčiarsku, ale aj firma, ktorá vyrába kvalitné automatické kávovary.

Firma bola založená pred 80 rokmi v roku 1931 Leom Henzirohsom v švajčiarskom mestečku Niederbuchsiten. Podľa pohoria Jura, pri ktorom sa toto mesto nachádza firma dostala aj svoj názov. Spočiatku Jura vyrábala rôzne domáce spotrebiče ako žehličky, rádiá či hriankovače, ale už aj kávovary, ktoré mali ďaleko od dnešných typov. Vyzerali skôr ako ruské samovary na čaj. Jura vsádzala od začiatku na inovácie a cez druhú svetovú vojnu prišla na trh s elektrickým varičom známym ako dvojplatnička.

Od žehličiek po kávovary

V roku 1953 zhorela firemná továreň, ale zakladateľ sa nevzdáva a za tri roky továreň kompletne zrenovuje. V 50. rokoch sa táto švajčiarska spoločnosť blysla prvenstvom v prvej naparovacej žehličke a razom sa stala známou najmä kvôli žehličkám. V 60. rokoch vyrába už aj cestovné žehličky. Švajčiari však idú s dobou aj v segmente kávovarov. V roku 1968 firma prichádza na trh s dizajnovo úspešný mokka kávovarom a roku 1977 začína propagovať modernú piestovú kávovú mašinku. Začiatkom 80. rokov zomiera zakladateľ firmy. V tom čase už jeho niekedy lokálna firmička expanduje na veľký a perspektívny nemecký trh.

Automatika víťazí

80. roky sú pre Juru zlomové aj v tom, že sa plne zameriava na automatické kávovary. Dôvody sú jednoduché. Takýto kávovar sa jednoducho obsluhuje a ľahko čistí. V roku 1986 predstavujú prvý plne automatický kávovar so zabudovaným mlynčekom, ktorý kávu pripraví iba stlačením gombíka. V ďalšom desaťročí firma expanduje do Rakúska a Holandska. Prezentuje automatický kávovar, ktorý urobí dve kávy naraz. V roku 1994 na trh prichádza kávovar Impressa 500 (na obrázku), ktorý má v programe predvarenie kávy, elektronický displej a viacero programov. O tri roky nato už Jura ponúka zákazníkom kávovar, ktorý vyrába perfektné cappuccino s penou.

Potrpia si na dizajn a imidž

Jura sa pri kávovaroch zameriava aj na ich dizajn a účelovosť. Preto vyrobí úzky kávovar, ktorý sa vojde do každej kuchyne. Na začiatku tohto milénia spoločnosť dáva na trh kávovar s dotykovým displejom a získava ceny za dizajn. Vzhľad kávovarov Jura, môže byť pre niekoho chladný, kde dominuje strieborná či oceľová farba, pre iných je to symbol čistoty a kvality. Kvalitu zariaďuje aj to, že väčšina komponentov je priamo zo Švajčiarska. O úspechu rady Impressa hovoria aj firemné čísla, ktoré zaevidovali na konci roku 2003 milión vyrobených kávovarov tejto značky. Firma si okrem dizajnu potrpí aj na imidž. Do reklamnej kampane napríklad najala Rogera Federera, svetovú jednotku v tenise a tiež v rámci PR aktivít otvorila pred piatimi rokmi JURAworld of Coffee vo svojej centrále v Niederbuchsitene. Návštevníci sa tam môžu dozvedieť o káve všetko, pozrieť si predstavenia baristov, zúčastniť sa ochutnávania tohto nápoja a vidieť ukážky praženia kávy, dokonca aj pri splne mesiaca.

Cestou k mini

V tomto roku firma priniesla Jura na trh najmenší automatický kávovar na svete s názvom ENA Micro 9. Napriek svojim malým rozmerom (je vysoký iba 32 centimetrov a široký 23 cm a spredu je len o niečo širší ako papier s rozmerom A4) je to plnohodnotný kávovar, ktorý vám len na jeden dotyk kávu pomelie a naservíruje rovno do šálky. Niet divu, že firma sa darí aj vo svete. Silné pozície má okrem domáceho Švajčiarska najmä v Nemecku, Rakúsku a Holandsku. Vkročila však už aj na americký trh, aj do Austrálie či Ázie. O proexportnom zameraní svedčia aj čísla. Tržby spoločnosti z domáceho trhu tvoria len 13% a zvyšok tvorí export.

Zdroje: jura.com