Prečo by sme si mali dopriať kávu každý deň?

V súčasnom technicky vyspelom svete je niekedy komplikované sa vyhýbať znečistenému ovzdušiu, nebezpečnému slnečnému žiareniu či stresu a napätiu, ktoré stoja za vznikom rôznych alergií, infekcií a chorôb. Preto by sme mali túto nezdravú stranu rovnice vyvážiť zdravou stravou, pohybom, ale aj pokojom. K tomu nám pomôže aj (a najmä) káva, bohatá na antioxidanty, pri ktorej si vieme vždy dobre oddýchnuť.


Najpríjemnejšia podoba zdravia

Vzhľadom na to, že káva je produkt prírody s priaznivými účinkami pre človeka, obsahuje v sebe až 1 000 účinných látok, čo je väčšie množstvo, než akým disponuje zelený čaj. To, že kávu považujeme za najväčší zdroj antioxidantov, plynie aj z jej častej konzumácie. Vďaka káve tak môžeme denne prijímať množstvo antioxidantov v tej najpríjemnejšej podobe. 


Mleté zrno je lepší variant

Rozdiel sa však vníma pri instantnej káve, ktorá v granulovom stave síce mala v sebe najväčší počet antioxidantov, ale v jej pripravenom tekutom stave však vykazovala najnižšie hodnoty nielen zdraviu prospešných látok, ale aj kofeínu. Podľa výsledkov toho istého výskumu veľmi dobre dopadla aj bezkofeínová káva, ktorá popri odstraňovaní kofeínu nestráca antioxidanty, preto je vhodnejšia ako jej rastlinná kávovinová náhrada.


Paradox francúzskeho životného štýlu

Dostávame sa ku konkrétnym antioxidantom, ktoré káva obsahuje. Polyfenoly sú najviac dostupné. Nájdeme ich v zelenine, obilninách, nápojoch, akými sú káva, pivo, červené víno a zelený čaj, ale aj v ovocí, citrusoch, malinách, čučoriedkach, jahodách a jablkách. Naopak flavonoidy musíme prijímať v strave a majú široké spektrum pôsobenia na kardiovaskulárny systém, nádorové ochorenia, nervový systém, psychické poruchy, cukrovku či osteoartrózu. Ich pôsobenie môžeme vidieť na životnom štýle Francúzov. Najnižší výskyt srdcovocievnych ochorení bol v oblasti, v ktorej si obyvatelia denne dopriali pohár červeného vína, bohatom práve na flavonoidy.

Okrem kofeínu káva obsahuje aj iné látky s antioxidatívnymi účinkami, ako trigonelin, cafestol, kahweol, fenolové kyseliny, taníny a kyselinu chlorogénovú. Jednou z posledných dôležitých látok, ktoré nájdeme aj v bezkofeínovej a zelenej káve je kyselina kávová s jej antikarcinogénnymi, protizápalovými a antimikrobiálnymi účinkami na náš organizmus. 


Nielen s kávou je človek zdravý

Na záver nášho obsiahleho a informačne nabitého článku by sme chceli pripomenúť, že aj napriek množstvu antioxidantov, ktoré káva obsahuje a radí sa tak medzi tie potraviny s jej najvyšším počtom, taktiež je vhodné prijímať zdraviu prospešné látky aj z ovocia a zeleniny. 


Zdroj: medicc.eu, zdravie.pravda.sk