Zákazníka neoklamete, vedel to aj Luigi Lavazza.

Ak si chce bežný zákazník v súčasnosti kúpiť kvalitný výrobok, tak sa musí najskôr informovať o tom, aká by mala byť jeho charakteristika, ktorá by dokazovala originalitu výrobku, resp. jeho správne spracovanie. O tom, že zákazník kvalitu ocení, svedčí aj príbeh kávovej značky Lavazza, ktorá je na trhu už vyše 120 rokov. 


Malý zakladateľ Luigi sa narodil 24. apríla 1859 v Morasengu v Taliansku. O jeho detstve toho príliš veľa nevieme, avšak jeho história sa začína písať v čase, keď ako 20-ročný mladík prišiel do Turína. Sloboda, ktorú zažil v tomto meste, ho vábila tak, že sa snažil rozbehnúť vlastné podnikanie. Na začiatok je, samozrejme, potrebný kapitál, ktorý nemal, preto sa najskôr živil manuálnymi prácami ako robotník či predavač. Luigiho zlákalo aj štúdium chémie, no po prijatí na večernú školu obchodu bolo jasné, že tadiaľto pôjde jeho ďalšia cesta. 

Na začiatok si kúpil malé obchodné priestory v strede mesta a mohol začať konkurenčný boj medzi obchodníkmi. Preto najskôr predával zmiešané potreby, teda všetko možné od oleja, cez mydlo až po kávu a korenie. 

Z Luigiho sa stáva pražiar 

Zvláštnosťou tohto obdobia v Turíne bolo to, že káva sa do jednotlivých prevádzok dodávala v surovom stave a bolo už na obchodníkoch, aby si ju sami upražili. V tomto momente sa dostávame k počiatkom Luigiho veľkého tresku. 

Tým, že bolo nutné, aby sa z obchodníkov stali aj pražiari, mohli sa jednotliví obchodníci vyčleniť na základe kvality ponúkanej kávy. 

Tak sa na trhu vyskytlo mnoho podôb kávy, jej príchutí a zmesí s rôznou kvalitou. Tu videl Luigi potenciál. Konkurencia pražila vlastnú kávu, no otázkou bolo to, ktorá je tá najlepšia? Ktoré praženie zachováva všetky chute arabiky a robusty tak, že výsledok je pre zákazníka zážitkom? Luigi Lavazza mal predpoklady na to, aby sa správne preskúmali všetky možnosti spojené s pražením kávy. A tak v roku 1927 definitívne končí so zmiešaným tovarom a prechádza na špeciálny obchod s kávou. V tomto čase sa rovnako púšťa aj do detailnejšieho výskumu praženia kávy. 


Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o pražení kávy, kliknite tu


Zákazníci to z druhého uhla pohľadu dvojnásobne ocenili. Nie len že Lavazza sprísnil kritériá pre dobrú kávu, ale svojou kvalitou praženia si zaisťoval svojich zákazníkov, ktorí prilákali ďalších. Luigi zamestnal vo svojom obchode svojich synov a dcéry, no neskôr bol obchod natoľko rozvinutý, že sme v ňom mohli narátať až 40 zamestnancov.