Keď pôjdete do Mníchova, netúlajte sa iba po miestnych krčmách, kde isto nájdete dobré pivo, ale zájdite aj na Dienerstrasse, kde má firma Dallmayr svoj vlajkový obchod. Nebudete ľutovať a vaše chuťové poháriky, ale aj oči sa potešia z množstva dobrôt.
Netradičné lahôdky
Tieto lahôdky (deli obchod) sídlia v neoklasickej budove, ktorá bola opravená v 50. rokoch minulého storočia. Vo vnútri nájdete netradičné luxusné lahôdky. Nie je tam centrálna pokladňa, ale tovar sa kupuje v jednotlivých oddeleniach. Obslúži vás personál v tradičných modrých šatách s bielymi zásterami, čo pripomína naše zdravotné sestry. Na rozdiel od ich prístupu personál je milý, ústretový a ponúkne vám od zákuskov, mäsa, krabov aj prvotriednu kávu. Niet divu, že tento obchod navštívi ročne viac turistov ako najnavštevovanejšie nemecké zámky. Okrem bežných návštevníkov tam chodia aj prominentní hostia z kráľovských rodín. Obchod priťahuje pozornosť nielen svojim tovarom. Podľa wikipédie firma nenecháva nič na náhodu a do propagácie v televízii vráža 20 miliónov EUR ročne. Dodnes v tomto deli obchode nájdete čerstvo zomletú kávu, ktorá je navyše skladovaná v porcelánových nádobách a vážená na starodávnych váhach.
Banány ako exotika
Obchod na spomínanej mníchovskej ulici vraj existoval už na konci 17. Storočia a prevádzkoval ho sviečkár Christian Reitter. Terajšie meno obchod získal až v roku 1870, keď obchod kúpil obchodník Alois Dallmayr. Ten nemal dedičov a v roku 1895 predal obchod Antonovi Randlkoferovi. Po jeho smrti prevzala obchod jeho vdova Therese, a keďže mala obchodný talent biznisu sa darilo. Na začiatku 20. storočia už firma patrila k najznámejším lahôdkam v Európe a jej zákazníkmi boli aj členovia kráľovských rodín. Obchod vtedy ponúkal pochutiny, ktoré v Európe neboli bežné ako banány, mango či liči. Therese Randlkofer zaviedla v obchode aj inovácie. Začala ponúkať studený bufet so šalátmi a venovala sa aj reklame, ktorá vtedy pestrosťou vyčnievala z radu. V roku 1912 už firma Dallmayr zamestnávala 70 ľudí a jej obchody sa zväčšili dvojnásobne.
Expanzia cez kávu
V 30. rokov, počas veľkej hospodárskej krízy, pociťovala aj firma Dallmayr problémy s odbytom, ale aj s dovozom exotických potravín. Nevzdali sa a expandovali do ďalšej sľubnej komodity - kávy. Od roku 1933 začala firma ponúkať mletú kávu, ktorú mlela na pokrokových elektrických mlynčekoch. Cez druhú svetovú vojnu bol obchod úplne zničený. Vtedajší majiteľ Paul Randlkofer, vnuk Theresy, sa nevzdal a budovu opravil v pôvodnom štýle. V 60. rokoch firma začala ponúkať aj kávové automaty, ktoré vyrábala s ďalšou známou bavorskou firmou BMW. Tiež začala predávať vlastnú značku kávy Dallmayr Prodomo, ktorá žala u zákazníkov úspech vďaka absencii prílišnej horkosti. Táto káva sa dodnes predáva. Firma väčšinu svojej kávy dováža z Etiópie. Denne sa v jej prevádzkach upraží okolo 200 ton kávy. Dallmayr patrí v kávovom biznise piate miesto na trhu v Nemecku po takých firmách ako Kraft, Tchibo, Melitta a Aldi. Hoci časť akcií firmy kúpila v polovici 80. rokov spoločnosť Nestlé (Nespresso, Nescafé, Dolce Gusto), jej kávová odnož Alois Dallmayr Kaffee je stále riadená rodinnými príslušníkmi pôvodných majiteľov. Na začiatku 90. rokov firma expandovala s kávou, ale najmä s kávovými automatmi do strednej Európy, teda aj na Slovensko.
Zdroje: dallmayr.com, en.wikipedia.org