Môže byť z účtovníka dobrý kaviarnik? Francesco Illy je dobrým príkladom. Služba v armáde ho zaviala do talianskeho Terstu, kde založil rodinnú firmu na výrobu kávy, ktorá sa postupne rozrástla na medzinárodnú spoločnosť. Tá dnes podniká v 140 krajinách sveta a jej kávu podávajú vo viac ako 50 tisíc reštauráciách. Minulý rok mala firma tržby cez 300 miliónov eur.
Hoci sa Francesco narodil V Rakúsko-Uhorsku, v Temešvári (dnešnom Rumunsku), cez prvú svetovú vojnu bol dôstojníkom v Terste, kde sa po vojne oženil. Zamestnal sa vo firme, ktorá obchodovala s kakaom a kávou. V roku 1933 začal podnikať vo výrobe čokolády a kávy sám a založil firmu s názvom Illycaffe. Neskôr sa zameral iba na kávu a urobil dobre.
Udržať vôňu
Francesco mal dobrý odhad na miesto svojho podnikania. Terst bol rušný prístav, multinárodné mesto, kde sa káve a kávovej kultúre darilo. Francesco navyše nebol iba dobrým obchodníkom, ale aj technikom. V roku 1935 vymyslel predchodcu dnešného espresso kávovaru. Namiesto pary, ktorá dovtedy dominovala pri výrobe kávy, použil stlačený vzduch. Prístroj nazval Illeta. Neskôr vymyslel aj nový spôsob balenia kávy, ktorý udržal jej arómu. Do plechovky dal namiesto vzduchu inertné plyny. To umožnilo kávu prepravovať na väčšie vzdialenosti a rozšíriť biznis do celého Talianska. Tesne pred druhou svetovou vojnou Illy vyvážala kávu už aj do Holandska a Švédska. Firma si potrpela a potrpí na kvalitu kávy o čom svedčí aj fakt, že už v 80-tych rokoch prestala kávu nakupovať na komoditných burzách a prešla na nákup priamo od pestovateľa. Vyskúšajte sami niektorú zo 100%-ných Arabík od Illy, nájdete medzi nimi aj bezkofeínovú kávu. Dnes firmu riadia jeho vnuci Andrea, Anna a Ricardo.
Kapsule pre domácnosti
Po druhej svetovej vojne prebral vedenie rodinného podniku Francescov syn Ernesto, ktorý pôsobil ako riaditeľ 42 rokov, od roku 1963 do 2004. Bol chemik a svoje znalosti preniesol aj do biznisu. Založil laboratórium a začal spolupracovať s univerzitami a vedeckými centrami. V roku 1957 firma založila divíziu na výrobu plechoviek, ktoré uchovávali kávu dlhšie voňavú. Začali vyrábať aj kávu nielen pre kaviarne a reštaurácie, ale aj pre domácnosti v menších plechovkách. Zameranie nielen na kávu, ale aj na jej balenie sa firme oplatilo. V roku 1974 začala spoločnosť vyrábať, ako prvá na svete, kávové kapsule pre domácnosti. Tie mali u zákazníkov veľký úspech pre ich jednoduché, bezpečné a rýchle použitie. Pre firmy, ktoré pražia kávu zase Illy vymyslela a dala si patentovať digitálny triedič na kávové zrná. Ten dokázal triediť kávové zrná podľa ich tvaru, veľkosti a dokonca aj farby. „Náš cieľ sú perfektné zrná bez poškodenia a myslím, že sa nám to podarilo,“ povedal Ernesto pre New York Times v roku 2001. Neskôr tvrdil, že na výrobu jednej šálky espressa je potrebných 50 kávových zŕn, a keď iba jedno z nich bude zlé, ovplyvni to chuť kávy a zákazníci to budú cítiť. „Je to ako by ste dali jedno skazené vajce do omelety,“ tvrdil. Na konci 90-tych rokov firma založila aj laboratórium na výskum kávovej arómy. Od tohto kroku už nebolo ďaleko k vzniku univerzity kávy v roku 2000. Na nej sa baristi učia o kávovej kultúre a firma sa tak zároveň veľmi dobre prezentuje v médiách.
Zameranie na dizajn
Na začiatku 90-tych rokov sa firma venovala aj dizajnu šálok. Najala si známych dizajnérov a vytvorila kolekciu bielych šálok. V roku 1994 si vytvorila aj vlastné logo - červený štvorec s názvom firmy. Firma sa od roku 2003 propagovala aj vlastnou sieťou kaviarní. Do dvoch rokov ich mala 50 po celom Taliansku a neskôr 130 po celom svete. Spoločnosť nezanedbáva ani domácich kávičkárov, pre ktorých predáva kávovary so systémom iperEspresso. Jeho podstata spočíva v tom, že najprv sa do kapsule vženie pod vysokom tlakom horúca voda. Tá extrahuje z kávy potrebnú arómu a neskôr je káva s vodou vytlačená von, čím sa vytvorí hustá kréma. „Kvalitné espresso vám pohladí jazyk“, vyjadril sa Ernesto Illy.