Ennio Poli, zakladateľ firmy, začal podnikať v 60-tych rokoch s predajom benzínu, ale čoskoro zistil, že káva má väčší obchodný potenciál. Po druhej svetovej vojne sa káva stávala v Taliansku stále populárnejšou. Stále patrila k luxusným tovarom, ale s rastom talianskej ekonomiky si ju mohli dovoliť čoraz širšie masy ľudí. „Káva ma vždy priťahovala nielen ako komodita, ale aj ako podnikateľská príležitosť,“ hovorí Ennio Poli o rozhodnutí venovať sa káve. Celý proces obchodovania s kávou, od jej nákupu na plantážach, cez praženie až po predaj bol a stále je pre podnikateľa príťažlivý biznis.
Cesta na trh
Odklon podnikania od benzínu ku káve bola dobrá voľba. Predaj kávy rástol veľmi rýchlo. Čoskoro sa káva stala najpredávanejšou komoditou po rope a predbehla oceľ. Ennio Poli založil Italcaffé v roku 1969 a začínal ako malý neznámy hráč na trhu. Presadiť sa v podmienkach, kde veľkí dodávatelia kávy už mali svojich stálych maloobchodných odberateľov rozdelených medzi seba nebolo ľahké. Až 90 % trhu tvorili malé kaviarne a obchody so stálymi dodávateľmi. Poli sám hovorí „mal som veľké šťastie“, že sa v 70-tych rokoch začali stavať v Taliansku prvé supermarkety, ktoré lákali ľudí svojou cenovou politikou avšak dodávateľom akceptovali iba malé marže, čo bolo dôvodom prečo sa tam veľkí hráči nehrnuli. „My sme to skúsili a vyšlo nám to,“ spomína Poli. Cez supermarkety si firma vybudovala meno a získala priestor na trhu. Postupne sa dostala nielen do kaviarní, ale aj do hotelov a reštaurácii. V začiatkoch pôsobila v severnej časti Talianska v okolí mesta La Spezia, kde dodnes sídli. Postupne prenikla aj na zahraničné trhy. Dnes vyváža kávu do 30 krajín sveta, medzi iným aj do Nepálu. Najväčší zahraniční odberatelia sú dlhodobo Švédi a Austrálčania.
Skúsenosť je dôležitejšia ako technika
Aby ste sa presadili v kávovom biznise musíte niečím zaujať. Firma Italcaffé vsadila na kvalitu a veľké kávové zrná. Ku kvalitnej káve sa musela dopracovať postupne. Poli vysvetľuje, že káva je zložitá komodita, ktorej sa musíte venovať roky, aby ste objavili plantáže kde sa pestuje kvalitná surovina. Ale len kvalitná surová káva k úspechu na trhu nestačí. Musíte získať aj cit a skúsenosti pri jej miešaní a pražení. Problém je v tom, že každý rok je úroda kávy rôzna podľa počasia a iba skúsení pražiari vedia ako jej chuť harmonizovať.
Surová zelená káva v pomere, ktorý zvolia skúsení miešači, sa najprv na linke očistí od nečistôt, následne ide na 20 až 30 minút do pražiarne a po upražení potom do chladiaceho bubna. Ochladené upražené zrnká kávy sa balia do vákuových vrecúšok, ktoré dlhodobo zachovajú arómu. Technológia je dôležitá, ale nie najpodstatnejšia, tvrdí Poli a dodáva, že najdôležitejšie sú chuťové poháriky majstra pražiara. Výsledný produkt prechádza viac stupňovou kontrolou. Manažéri kvality, medzi ktorými je aj syn majiteľa Remo, ochutnávajú kávu s cukrom aj bez cukru a posudzujú jej kvalitu. Firma má modernú technológiu praženia, ktorá dokáže kávu pražiť kratšie a rovnomernejšie. Preto sa káva nepripáli, udrží si viac chuti, je krémovejšia a aromatickejšia.
Kapsule sú drahšie, ale praktickejšie
Italcaffé zachytáva aj moderné trendy v príprave kávy. Okrem praženej zrnkovej či mletej kávy vrátane bezkofeínovej predávajú aj kávové kapsule a podušky, tzv. POD-y. O tomto trende si Poli myslí, že nie je iba dočasný a časom sa presadí. Jeho väčšie rozšírenie záleží na cenovej dostupnosti, ale aj na zmene životného štýlu. Ekonomika je dôležitá v tom, že ešte stále sú kapsule a podušky niekoľkonásobne drahšie ako káva z tradičného moka kávovaru. Na druhej strane moderné kávovary majú prednosť v rýchlosti a praktickosti prípravy kávy, ktorá vyhovuje najmä mladým ľuďom.
Navyše príprava kávy je aj čistejšia a kvalita rovnaká. Stráca sa iba rituál mletia a plnenia kávy. Firma zatiaľ neplánuje rozšíriť biznis s kávou o vlastné kaviarne. Poli hovorí, že čo robia chcú robiť dobre a pri kaviarňach ešte nemajú dostatočné know-how ako ich kvalitne riadiť. To radšej nechávajú na svojich odberateľov.
Zlatý štandard
V našej ponuke od značky Italcaffé nájdete tie skutočne pravé talianske kávy.
Italcaffé Dolce Crema
Medzi najobľúbenejšie patria Italcaffé Dolce Crema ktorá je je jednou z našich najpredávanejších a najobľúbenejších zrnkových káv. Italcaffé Dolce Crema je ideálna na prípravu pravého talianskeho espressa. Na jazyku poteší príjemnou sladkosťou v kombinácii s veľmi jemnou, takmer nepatrnou horkosťou. Kréma je v šálke intenzívna a stabilná, chuť možno charakterizovať ako bohatú a plnú. Káva je stredne pražená.
Italcaffé Prestige
Ak milujete stredne pražené zrnkové kávy tak Italcaffé Prestige Bar je pre vás to práve, táto jedinečná zmes tých najlepších kávových odrôd z celého sveta. Namiešaná a upražená tak, aby elegantne vyvážila rozmanité charakteristiky jednotlivých druhov, a vytvorila tak výnimočný chuťový zážitok. V šálke je jemná, no presvedčivá, lahodne sladká s čokoládovými tónmi, bohatou arómou, plným telom a príjemnou dochuťou. Ideálna pre tých, ktorí si potrpia na vysokokvalitnú kávu.
Italcaffé Gran Gusto
Dostali ste chuť na oriešky a čokoládu? Tak potom siahnite po Italcaffé Gran Crema, ktorá ponúka vynikajúcu presne tútochuť, plné telo, prenikavú arómu a bohatú krému s dokonalou textúrou, ktorá je podľa odborníkov znakom výnimočnej kávy. Je ideálna pre skutočných gurmánov, ktorí obľubujú tradičnú a lahodnú chuť talianskeho espressa.
Pozrieť celú ponuku značky Italcaffé