Fair trade káva bude v USA aj z veľkých fariem

Američania sú podnikaví národ a majú radi novinky. Keď prišla do módy fair trade káva, ktorá mala pomáhať malým farmárom presadiť sa na svetových trhoch v USA sa predávala dobre. Dokonca tak dobre, že ju s radosťou predávali aj veľké kávové reťazce ako Starbucks či supermarkety Wal-Mart. Lenže každá veľká firma chce rásť a zvyšovať svoje tržby. Pri fair trade káve však veľké reťazce narazili na stropy. Od malých farmárov viac kávy nevyžmýkajú. Preto menia pravidlá.

Na rozdiel od medzinárodných pravidiel o fair trade, ktoré hovoria, že káva môže byť označená za férovú len ak má aspoň 20% obsahu pôvod z malých fariem, Američania chcú obsah znížiť na 10%. Tvrdia, že to pomôže aj malým farmárom, lebo takejto kávy sa bude predávať viac. V roku 2010 sa tovaru z fair trade nálepkou predalo v USA za 1,3 miliardy dolárov. Americká fair trade organizácia chce tržby do roku 2015 zdvojnásobiť.

Samozrejme, že toto rozhodnutie má kritikov najmä medzi skalnými prívržencami fair tradu. Kritici tvrdia, že veľké reťazce chcú pomôcť iba sebe a nie malým farmárom, a preto menia pravidlá. Američania kritiku odmietajú a chcú prestať platiť poplatky do Medzinárodnej fair tradovej organizácie, ktorá nalieha na dodržiavanie starých pravidiel. Američania majú k dobru aj ďalší argument, že fair trade banány a čaj sa už bežne pestuje aj na veľkých farmách tak prečo nie káva?

Fair trade myšlienka je postavená na tom, že odberatelia kávy preferujú obchod priamo s malými súkromnými či družstevnými farmami, ktorým platia lepšiu cenu ako bežní obchodníci. Z obchodu sa tak vylúčia viacerí sprostredkovatelia, ktorí zarábali na úkor drobných farmárov a tí získajú prístup na svetové trhy. Vyššou cenou za kávu môžu malí farmári investovať aj do zlepšenia kvality kávy a vylepšiť život na farmách. Hoci myšlienka je to pekná, prax ukazuje, že reálny obchod nie je postavený na dobročinnosti.

Cafepoint.sk

Zdroj: nytimes.com

Foto: myessentia.com