Illy bol šialenec, ktorý konzervoval arómu kávy

Umelci a kreatívne osoby mávajú z času na čas veľmi šialené nápady. No, priznajme si, na svete by to bola celkom nuda, pokiaľ by niekto neprekonával hranice nepoznaného za pomoci vedy. Takým “umelcom” bol aj Francesco Illy alebo Illy Ferencs z Temešváru (vtedajšie Rakúsko-Uhorsko, teraz súčasť Rumunska), zakladateľ značky Illy. 

O Francescovej minulosti toho veľa nevieme, akurát len to, že po prvej svetovej vojne v roku 1933 prišiel do talianskeho Terstu za lepšou budúcnosťou. Popri štúdiu ekonómie sa zamiloval nielen do samotného mesta, ale aj do svojej budúcej ženy a celoživotnej vášne - kávy. 

Káva je, jednoducho, vzácnejší artikel

Mesto Terst má dokonalú polohu, keďže sa v ňom prelínajú najväčšie obchodné trasy najmä vďaka prístavu. Illy toto využil a začal podnikať v biznise s kakaom a kávou, no neskôr sa výlučne venoval len káve. Asi vedel prečo. Chuť čokolády sa dá prirodzene zmeniť, no káva je predsa len čosi zložitejší, a tak aj vzácnejší artikel. Jej chuť sa dá ovplyvniť počas rastu, spracovania a praženia, avšak najviac neovplyvniteľný podiel tvorí rastlina. Tak sú na svete plantáže s výberovou kávou, jedinečnou svojimi prírodými podmienkami. Illyho záujem o jej rôznorodosť sa rozšíril aj o vášeň k čiernemu moku. 

Obdobie kávových objavov

Nie je to nič neobvyklé, že sa Illy chopil príležitosti, aby prerazil v kávovom priemysle. V časoch vzniku firmy už predsa Taliani vedeli čo-to o káve. Luigi Lavazza v Turíne v tej dobe obchoduje s kávovými zmesmi a Alphonso Bialetti práve dokončuje svoj nesmrteľný a ikonický moka kávovar. O týchto inováciách už Francesco vedel. Preto bolo potrebné rozšíriť obzory v oblasti kávy ďalej a objaviť ďalší originálny a neobyčajný produkt.

Potešenie z autentickej arómy čerstvej kávy

Veľmi jednoduchou odpoveďou na to, prečo sa aj my zaujímame o výberovú kávu, je ten moment, keď si ju pripravíme. Vnímame najmä jej vôňu, ktorá sa v miestnosti drží nejaký ten čas a nie je to úplne chvíľková záležitosť. Rovnaký pocit zažijete aj vy, keď si prvý raz otvoríte balenie výberovej kávy. V aróme cítite rôzne vône, ktoré neskôr nájdete v šálke. Je to moment, ktorý má v sebe čarovný pocit. 

Táto chvíľa musela presvedčiť Francecsa o tom, že jedným z dôvodov, prečo zákazník kúpi jeho produkt, je práve kvalita výrobku - potešenie z autentickej arómy čerstvo upraženej alebo namletej kávy. Úloha číslo jeden teda znela: vymyslieť lepšie konzervovanie kávy tak, aby si uchovala svoju jedinečnú arómu. To sa mu podarilo vďaka inertnému plynu, ktorý udržiaval v konzerve jedinečnú vôňu kávy, ako aj jej chuť. Káva tak zostala dlhší čas čerstvá a svieža, čo sa páčilo nielen Francescovi Illymu, ale aj lodiarom, ktorí rozvážali jeho potešenie z kávy do rôznych kútov sveta.